Anul școlar 2025–2026 începe cu cea mai amplă reorganizare a rețelei de învățământ din ultimii ani. Ministerul Educației și Cercetării a anunțat că 507 unități școlare cu personalitate juridică vor fi comasate administrativ, devenind structuri arondate altor școli. Decizia vine în urma aplicării Legii nr. 141/2025 și a pachetului de măsuri fiscal bugetare adoptate de Guvern, pe fondul unei presiuni crescute asupra bugetului. Autoritățile invocă necesitatea reducerii fragmentării administrative și optimizării costurilor, fără a afecta direct procesul educațional.
De la 850 vulnerabile, la 507 comasate
Procesul a fost precedat de o evaluare națională a rețelei școlare, realizată împreună cu primăriile și inspectoratele școlare județene. Analiza a identificat aproximativ 850 de unități cu personalitate juridică ce nu îndeplineau pragul minim de elevi sau preșcolari prevăzut de lege.
Din acestea, 507 au fost integrate în alte școli prin fuziuni sau absorbții, reprezentând circa 8,1% din totalul unităților cu personalitate juridică din România.
Schimbări administrative, nu închiderea școlilor
Ministerul subliniază că reorganizarea are exclusiv caracter administrativ: clădirile vor rămâne funcționale, elevii și preșcolarii își vor continua activitatea în aceleași săli de clasă, iar cadrele didactice și personalul auxiliar își vor păstra posturile. Singura schimbare notabilă se produce la nivelul conducerii. Unitățile arondate își pierd funcția de director, managementul urmând să fie preluat de școala absorbantă.
Aceasta este prima reorganizare de asemenea amploare din ultimii ani și marchează începutul unui proces mai amplu de optimizare a rețelei școlare, anunțat de autorități ca fiind esențial pentru sustenabilitatea sistemului de educație.