Marketing-ul prin definiție este arta și știința de a vinde, dar și procesul managerial de anticipare, identificare şi satisfacere a cerinţelor clienţilor într-un mod profitabil, iar acesta a apărut la mijlocul secolului XX. Teoria marketing-ului s-a dezvoltat după ce a fost pus în practică pentru prima dată în Statele Unite ale Americii.
Începând cu anul 1993 (primul banner digital live) reclamele plasate în mediul digital (motoare de căutare, site-uri și platforme de socializare) au căpătat o importanță deosebită în rândul advertiser-ilor. Societatea modernă le oferă celor interesați să își facă publicitate, precum un magazin online ori o platformă iGaming, precum verde casino bonus, posibilitatea de opta atât pentru canale de PR și marketing tradițional, cât și digital. Însă, care dintre aceste opțiuni de promovare reușesc să ofere avantaje reale unei afaceri?
Anii 1950 au dat startul diversificării modalităților de promovare a unei afaceri, principalele canale fiind reprezentate de radio, TV, panouri publicitare și publicitatea prin pliante. Anii 1990 au venit cu noi opțiuni de publicitate, acestea fiind reprezentate de Yahoo (1994) și Google (1998). Publicității prin motoarele de căutare i-a urmat cea prin intermediul plaformelor de socializare (LinkedIn – 2002, My Space și WordPress– 2003, Facebook – 2004).
În ultimii 30 de ani, marketing-ul a ținut pasul cu evoluția tehnologiei, adaptându-se simultan atât la această evoluție, cât și la relația dintre consumatori și instrumentele high-tech.
Viitorul marketing-ului digital este unul promițător după cum arată noile rapoarte privind abilitățile digitale. Profesioniștii consideră că platformele digitale vor continua să fie unele dintre cele mai importante medii de promovare.
Cota de piață a publicității digitale a atins valoarea de 485 de miliarde de dolari în 2023, iar 63% dintre afaceri intenționează să-și mărească bugetul alocat promovării prin canalele online. În acest moment, 55% din industria de marketing și PR este reprezentată de canalele digitale, restul de 45% fiind deținută de modalitățile de promovare tradionala. Printre opțiunile de publicitate tradițională se numără:
- Canalele TV
- Radio
- Panouri publicitare outdoor (exterioare)
- Panouri publicitare indoor (interioare)
- Reclame printate în reviste și ziare
- Publicitate prin telefon
- Promovarea prin intermediul evenimentelor offline
- Pliante publicitare
- Recomandări verbale
Promovarea unei afaceri prin intermediul opțiunilor din mediul digital înseamnă utilizarea următoarelor canale de publicitate:
- Rețele de socializare (Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Snapshot, Pinterest, TikTok, etc);
- Publicitate prin email;
- Publicitate prin optimizarea motoarelor de căutare online (SEO);
- Promovare prin conținut postat online (infografice, postări pe blog-uri, e-book-uri, studii de caz, white papers, etc);
- Publicitate plătită (PPC – Pay per Click);
- Bannere digitale;
- Reclame video;
- Video blogging;
- Programe de afiliere.
Creșterea nivelului de recunoaștere a unei afaceri (brand awareness) prin utilizarea promovării realizate folosindu-se canalele digitale este cotată la 80%. Reclamele vizuale au procentaj de convingere a clienților de 155%, iar cele mai bine cotate canale de reclamă plătită în mediul online din punct de vedere al ROI-ului sunt Google și Facebook Ads.