Pentru programul intitulat,,Școala altfel”, la Liceul Teoretic,,Bogdan-Vodă”, din Vișeu de Sus, s-a urmărit o abordare creativă a procesului educațional. Câteva din metodele și instrumentele de educație informală și nonformală au vizat cunoașterea arhitecturală locală, atât prin specificul tradițional, cât și prin prisma elementelor inovatoare, moderne, unele turistice locale și naționale.
Un prim traseu turistic a fost realizat printr-o drumeție la Mocăniță, Gara CFF, satul tradițional local.
Un alt popas a fost zona Poduri. Elevii clasei a IX-a C, profilul real, specializarea științele naturii, au avut ocazia de a realiza o drumeție, alături de personalul Parcului Natural Munții Maramureșului, rangerii Daniel Pop, Anton Brener și Onuț Tomoiagă și de profesor Anișoara Burdeț
Scopul realizării drumeției în zona Poduri, la releu, a fost atât familiarizarea cu acțiunile de protejare a mediului, cât și cu cele de întreținere a arhitecturii tradiționale, care reprezintă pentru orașul Vișeu de Sus și pentru întregul județ Maramureș o amprentă culturală importantă și neprețuită.
În privința educației pentru sănătate s-au urmărit două etape:
Educația sexuală este o parte deosebit de importantă din viața adolescenților și a adulților, având un rol esențial în ceea ce privește prevenirea bolilor cu transmitere sexuală și în dezvoltarea sănătoasă și armonioasă a tinerilor.
Doctor Florica Țicală, medic specialist în obstetrică- ginecologie, a fost invitata liceului pentru a face un inventar al măsurilor de protecție împotriva bolilor cu transmitere sexuală, al afecțiunilor care pot surveni și al tratamentelor de care pot beneficia tinerii în cadrul spitalului.
În final, Doctor Florica Țicală a dat răspuns tuturor întrebărilor pe care adolescenții le-au avut și și-a manifestat disponibilitatea de a le oferi consiliere și tratament, la nevoie.
A doua etapă a fost cea referitoare la nutriție și stil de viață sănătos. Pentru aceasta, la sala de sport a școlii, a fost invitat doctor Vlad Ilie Lazu, specialist în domeniul bolilor de diabet zaharat, nutriție și boli metabolice.
Acesta le-a prezentat elevilor diversele efecte negative ale alimentelor din zilele noastre și cum pot găsi alternative sănătoase pentru acestea.
De asemenea, doctor Vlad Ilie Lazu, a măsurat elevilor, cu ajutorul unei aparaturi, nivelul de radiații cauzat de utilizarea telefoanelor mobile pe care le dețin aceștia.
Alte aspecte importante au fost efectele negative ale fumatului, alcoolului, energizantelor, drogurilor.
O altă temă importantă pentru comunitatea din Vișeu de Sus este cea referitoare la creșterea și îngrijirea animalelor de companie.
În acest sens, Asociația ROK sprijină îngrijirea și ocrotirea animalelor de companie.
Reprezentanții acestei asociații au oferit câteva informații referitoare la creșterea animalelor de companie. Astfel, felul în care are loc îngrijirea, hrănirea și, la nevoie, tratamentul prietenilor omului au fost prezentate de către aceștia.
În plus, membrii asociației au prezentat ce este asociația creată de ei, cum au reușit ei să salveze câini, din diverse situații dificile.De asemenea, membrii asociației ROK le-au explicat elevilor cum se realizează metodele de sterilizare, despre oportunitățile pe care le pot avea în programul Caravanelor de sterilizare.
În final, membrii asociației le-au oferit elevilor imagini cu câinii adoptați de peste hotare, ce condiții au aceștia și le-au oferit tinerilor câteva din ideile și intenția lor de a salva câini.
În plus, Voluntariatul, o frântură de bine și frumos pentru ceilalți este o altă oportunitate frumoasă pentru acest program.
O activitate de voluntariat este șansa de a umple cu daruri, cu clipe de bine și frumos viața acelora care sunt mai puțin fericiți.
Elevii clasei a IX-a F, profilul umanist, specializarea filologie, au colectat haine și încălțăminte care se pot oferi sub deviza: ,,Dar din dar se face rai”.
Aceștia au fost coordonați de profesorii Horst Zavaczki, Florica Chiuzbăian și Ileana Coman, la sediul Centrului de Tineret al Forumului Democrat German, din cartierul Țipțerai.
Iar în planul excursiei și orientării culturale prin spațiul arhitectural deosebit, elevii au avut ocazia de a vizita multe locuri deosebite.
O pagină de cultură și civilizație la firul ierbii a fost urmărită în excursia orientată către Iași de către elevii claselor IX B, IX E, IX C, X D, alături de profesorii Amalia Trifoi, Ana Andreica, Alina Ruscovan și Anișoara Burdeț. Primele popasuri importante au fost în preajma monumentului spiritual și pictural unic al Mănăstirii Voroneț, albastrul cerului pe pământ, și Muzeul Oului, o creativă locație de bijuterii artistice deosebite.
Excursia ieșeană a atins apoi centrul cultural și istoric al capitalei moldovenești, prin vizitarea Palatului Culturii, monumentul emblematic și templul de cunoaștere și inovație românească!
În continuare, elevii și profesorii liceului nostru au fost la Muzeul de Istorie, Muzeul de Artă, Muzeul de Științe și Muzeul de Etnografie românească.
Apoi, au vizitat amprenta culturală inestimabilă reprezentată de Parcul Copou și Muzeul Mihai Eminescu.
Următorul popas al excursiei ieșene a fost Cetatea de Scaun a Sucevei, loc în care li s-a oferit elevilor și profesorilor atât o prezentare amănunțită a celor mai importante evenimente desfășurate în această locație, cât și o reconstituire a celor mai prețioase elemente vestimentare, arhitectonice și culturale locale.
De asemenea, au vizitat apoi Curtea Domnească, Turnul lui Ștefan, Muzeul de Artă, Muzeul Cucuteni, loc de popas, liniște, aer curat, cu parfum de istorie.
Un alt periplu important a fost cel cu conotații economice și geografice. Elevii clasei a X-a G, profilul tehnologic, specializarea tehnician în activități economice au realizat o excursie către lacul Colibița.
În realizarea traseului turistic, aceștia, îndrumați de profesor Ionel Hrițiuc, dirigintele clasei, au vizitat, pe rând, Muzeul Memorial ,,George Coșbuc”, Muzeul Memorial ,,Liviu Rebreanu”, iar, la final, Lacul Colibița.
Scopul excursiei a fost lărgirea orizontului geografic și cunoașterea mediului înconjurător, vizitarea unor obiective culturale.
În plan economic și turistic, elevii au beneficiat de o experiență deosebit de utilă referitoare la funcționarea sistemului turistic, a pensiunilor, a caselor memoriale, astfel au avut parte de o activitate de învățare inedită.
În planul cunoașterii elementelor de factură locală în plan turistic și cultural, s-au urmărit elemente de cultură și civilizație vișeuană. Biblioteca orășenească din Vișeu de Sus, Centrul Documentar Expozițional al Nobilimii Române Maramureșene au fost gazdele vizitei elevilor și profesorilor liceului.
Mai întâi, Gabriela Szerasz le-a prezentat elevilor conținutul de carte pe care îl deține biblioteca, ceea ce pot găsi elevii în ceea ce privește bibliografia școlară liceală.
După aceea, Centrul Documentar Expozițional al Nobilimii Române Maramureșene a primit vizita elevilor și a profesorilor.
Doctor Vlad Ilie Lazu le-a prezentat elevilor de liceu un scurt istoric al Centrului, câteva detalii despre întemeietorii săi și i-a îndemnat pe tineri să-și caute originea familiei.
Ultima oprire a fost traseul turistic la Mocăniță. Vișeul de Sus este un oraș cu statutul de stațiune turistică de interes național. Astfel, unul dintre obiectivele turistice esențiale este Mocănița, iar Gara CFF și casele tradiționale din preajma ei sunt principalul punct de interes public.
Elevii și profesorii liceului au vizitat micul sat tradițional, pentru a lua contact cu elementele de arhitectură tradițională, Gara CFF pentru a afla informații referitoare la tipul de călătorie, beneficiile și ofertele pentru elevi, dar și cafeneaua Abur, popasul turistic al Mocăniței.
Completarea educației formale, oferită pe parcursul întregului an școlar, s-a realizat prin metode și instrumente de educație nonformală:exerciții de energizare, socializare, dezvoltarea calităților de comunicare publică, creșterea stimei de sine, lucrul în echipă, rezolvarea împreună a unor probleme și situații sociale dificile, evaluarea propriilor comportamente și reacții față de ceilalți și îmbunătățirea calității relațiilor umane.
De asemenea, în această perioadă s-a realizat practica pentru profilul tehnologic, specializarea tehnician în activități economice.
Activitatea specifică profilului tehnic, specializarea tehnician în activități economice, o reprezintă practica realizată la agenții economici. În timpul acesteia, elevii au realizat atât o documentație specifică, cât și activități practice la unități economice, alături de care liceul are acorduri și parteneriate, în vederea formării practice a elevilor de la economic.
Clasele a IX-a G și a XII-a G au desfășurat activități multiple la magazinele alimentare, la brutărie și la firme specializate în prelucrarea și comercializarea diverselor produse.
Practica economică și contabilitatea primară sunt o modalitate de formare pentru a deveni tehnician în activități economice.
Astfel, elevii liceului desfășoară un amplu proces de învățare și formare în activități economice, exersând și punând în aplicare conținuturile teoretice dobândite în cadrul modulelor studiate pe parcursul anului. Magazinele alimentare, florăria și birourile de contabilitate au fost locațiile desfășurării activităților practice.