Programul Rabla, în pericol de suspendare în 2026. Ministrul Mediului: „Nu avem fonduri identificate pentru continuare”

3 minute de citit
- Publicitate -

Programul Rabla ar putea fi pus „pe pauză” în 2026, în contextul în care Ministerul Mediului nu a identificat până acum resursele necesare pentru continuarea schemei de sprijin. Avertismentul a fost lansat de ministrul Diana Buzoianu, care a precizat că presiunea financiară asupra Administrației Fondului pentru Mediu (AFM) va fi majoră anul viitor, din cauza proiectelor PNRR rămase fără finanțare europeană. Potrivit oficialului, AFM nu are încă stabilit bugetul pentru 2026, iar discuțiile interne arată că fondurile existente vor fi direcționate cu prioritate către proiectele care trebuie finalizate pentru a nu periclita angajamentele României din PNRR.

„Momentan nu a fost făcut încă bugetul AFM. Este clar că anul viitor prioritatea va trebui să fie finalizarea proiectelor din PNRR. O parte semnificativă din aceste proiecte, care și-au pierdut finanțarea, vor fi mutate pe AFM”, a explicat Diana Buzoianu.

Aceasta a subliniat că, în aceste condiții, nu poate garanta reluarea Programului Rabla, decizia depinzând de construcția bugetului național. Ministrul Mediului a lăsat totuși deschisă opțiunea unei relansări în 2026, cu condiția găsirii resurselor financiare. Dacă schema va continua, aceasta ar urma să fie actualizată, una dintre modificările propuse fiind introducerea unei preferințe pentru autovehiculele fabricate în Europa. Buzoianu a atras atenția că „nu mai există versiunea de fonduri europene pentru Rabla”, ceea ce complică suplimentar eforturile de finanțare, întrucât programul s-a bazat în trecut pe contribuții substanțiale din partea Uniunii Europene.

Nevoia de salvare a investițiilor PNRR rămase fără sprijin european pune o presiune majoră pe AFM. Instituția va trebui să acopere din bugetul propriu proiecte de infrastructură și tranziție verde, în lipsa altor surse de finanțare. În acest context, continuarea programelor de sprijin pentru populație, precum Rabla, devine nesigură.

Vă reamintim faptul că ediția pentru persoane fizice din 2025 a avut un buget de 200 de milioane de lei, însă interesul public a depășit cu mult așteptările autorităților. Fondurile pentru autovehiculele noi cu motoare termice, motociclete și modele hibride au fost rezervate în doar 13 minute de la deschiderea sesiunii din 30 septembrie 2025. Viteza cu care au fost accesate tichetele a arătat atât popularitatea programului, cât și presiunea din ce în ce mai mare pentru soluții de mobilitate accesibile. Ulterior, AFM a suplimentat bugetele pentru a permite unui număr mai mare de persoane să beneficieze de sprijinul financiar.

MaramuresOnline.ro

- Publicitate -
Share this Article
Leave a comment
Sari la conținut