Părinții în școală, cheia succesului educațional

3 minute de citit
- Publicitate -
Unul dintre cei mai importanți factori ai reușitei școlare este colaborarea dintre școală și familie. Studiile educaționale arată constant că elevii care beneficiază de sprijinul activ al părinților dezvoltă mai multă încredere în sine, o motivație ridicată pentru învățare și o atitudine pozitivă față de școală. Atunci când părinții sunt prezenți în mod real în procesul educațional, școala devine nu doar un loc al învățării, ci o comunitate.
Un exemplu elocvent este clasa I E de la Școala Gimnazială „Nicolae Iorga” Baia Mare, unde  parteneriatul școală – părinți se află într-o formă ideală. Colaborarea se bazează pe încredere, comunicare și disponibilitate reciprocă, ceea ce a creat un climat educațional echilibrat, stabil și prietenos pentru copii.
Cum arată un parteneriat școală–familie funcțional?
Comunicare constantă și deschisă. Părinții sunt informați și implicați în evoluția copiilor, iar cadrele didactice ascultă și valorifică perspectiva familiei. Dialogul este respectuos, bazat pe obiectiv comun: binele copilului. Participare la activități școlare. De la ateliere tematice și proiecte creative, până la jocuri educative sau zile de sărbătoare, părinții sunt prezenți, susțin, încurajează și se implică efectiv. Copilul simte această prezență ca pe o validare personală.
Continuitate educațională acasă.
În clasa I E, învățarea nu se încheie odată cu ora. Părinții oferă sprijin calm, structură și consecvență,  încurajând copilul să își formeze bune obiceiuri de lucru și autonomie.
De ce contează atât de mult prezența părinților? Copilul se simte în siguranță și valorizat. Motivarea pentru învățare crește, pentru că știe că nu este singur. Dezvoltarea emoțională este mai stabilă.
Rezultatele școlare sunt vizibil mai bune. Se creează o relație firească și sănătoasă între copil, școală, familie. Atmosfera pozitivă din clasa I E demonstrează că succesul școlar nu depinde doar de manuale și programe, ci și de relații.
Părinții organizează întâlniri nonformale sau participă la activități în cadrul școlii alături de prof. inv. primar Fornvald Natalia. Citirea de povești terapeutice, confecționarea lumânărilor de ceară, povești despre secretele tăticilor au fost câteva din activitățile non formale susținute de părinți.
Când părinții, profesorii și elevii merg împreună în aceeași direcție, școala nu mai este un spațiu al efortului, ci al bucuriei.
Modelul clasei I E de la Școala Gimnazială „Nicolae Iorga” Baia Mare arată că parteneriatul școală–părinți nu este un ideal abstract, ci o realitate posibilă. Acolo unde adulții cooperează, copiii cresc frumos, încrederea se construiește  natural, iar învățarea devine o aventură din care nimeni nu lipsește. Educația este o călătorie în trei: copilul, familia și școala.
Când merg împreună, drumul devine mai luminos.
Dan Cristian COARDĂ – MaramuresOnline.ro

- Publicitate -
Share this Article
Leave a comment
Sari la conținut