Uniunea Europeană are reputația de a stabili standarde la nivel global și găzduiește multe dintre cele mai mari companii de automobile.
Parlamentul European a aprobat o lege care va elimina treptat mașinile cu motor cu combustie – o mișcare care va remodela drastic industria auto din UE.
Regulamentul va cere ca până în 2035 producătorii de automobile să realizeze o reducere de 100% a emisiilor de CO2 de la mașinile noi vândute, ceea ce va face imposibilă vânzarea de vehicule noi alimentate cu combustibili fosili în 27 de țări.
De asemenea, stabilește o reducere cu 55% a emisiilor de CO2 pentru mașinile noi vândute din 2030 față de nivelurile din 2021, mult mai mare decât ținta existentă de 37,5%. Furgonetele noi trebuie să respecte o reducere de 100% CO2 până în 2035 și o reducere cu 50% până în 2030, comparativ cu nivelurile din 2021.
Regulamentul a fost aprobat de parlament cu 340 de voturi pentru, 279 împotrivă și 21 abțineri.
Jan Huitema, negociatorul principal al parlamentului privind regulile, a declarat: „Acest regulament încurajează producția de vehicule cu emisii zero și scăzute. Conține o revizuire ambițioasă a obiectivelor pentru 2030 și un obiectiv de zero emisii pentru 2035, care este esențial pentru a atinge neutralitatea climatică până în 2050”.
Lovitură decisivă pentru mașinile pe combustibil fosil
Țintele „creează claritate pentru industria auto și stimulează inovația și investițiile pentru producătorul de mașini”, a adăugat Huitema într-un comunicat.
„Achiziționarea și conducerea mașinilor cu emisii zero va deveni mai ieftină pentru consumatori și o piață de second-hand va apărea mai repede. Face condusul durabil accesibil tuturor”, a spus el.
Țările UE au convenit asupra acordului cu parlamentarii în octombrie anul trecut, dar încă trebuie să stabilească oficial regulile înainte ca acestea să intre în vigoare. Aprobarea finală este așteptată de Consiliul European din martie
Legea a întâmpinat rezistență din partea unor industrii și țări când a fost propusă în iulie 2021. Drept urmare, acordul final include unele flexibilități, inclusiv faptul că micii producători de automobile care produc mai puțin de 10.000 de vehicule pe an pot negocia obiective mai slabe până în 2036.
Șeful mărcii Volkswagen, Thomas Schaefer, a declarat anul trecut că din 2033 marca va construi doar mașini complet electrice în Europa