Mașinile din România vor fi impozitate după gradul de poluare, din 2026. Vehiculele vechi vor plăti semnificativ mai mult

3 minute de citit
- Publicitate -

Începând de anul viitor, sistemul de impozitare auto din România va trece prin cea mai importantă schimbare din ultimii ani. Ministerul Finanțelor introduce, pentru prima dată, norma de poluare ca factor oficial în calculul taxei, alături de capacitatea cilindrică. Măsura urmărește descurajarea utilizării mașinilor vechi și foarte poluante și, potrivit autorităților, ar contribui la reducerea emisilor nocive.

Noua formulă presupune impozitarea graduală, la fiecare fracție de 200 cm³, cu praguri stabilite la 1.600, 2.000, 2.600 și 3.000 cm³. Spre deosebire de sistemul actual, în care diferențele erau dictate exclusiv de cilindree, din 2026 norma de poluare va avea un impact direct asupra sumelor plătite.

Astfel, proprietarii de mașini moderne, cu norme Euro 6, ar putea plăti chiar mai puțin decât în prezent, în timp ce vehiculele cu norme Euro 3 sau Euro 4 vor fi taxate suplimentar. Specialiștii atrag însă atenția că o normă de poluare superioară nu compensează complet un motor mare. Un autoturism cu capacitate cilindrică ridicată va rămâne oricum mai scump de impozitat decât unul mic, chiar dacă este mai puțin poluant.

Diferențe mari pentru aceeași cilindree

Potrivit datelor prezentate de Digi24, pentru anul fiscal 2026, un autoturism de 1.600 cm³ cu normă Euro 3 va fi impozitat cu aproximativ 240 de lei. Același motor, dar cu normă Euro 6, va avea o taxă de circa 200 de lei. Creșterea este considerabilă față de 2024, când impozitul pentru această categorie era în jur de 100 de lei. La motoarele de peste 2.000 cm³, modificările devin și mai vizibile. În 2025, atât vehiculele Euro 3, cât și cele Euro 6 erau impozitate aproape identic, cu aproximativ 1.000 de lei. Conform noilor calcule, un motor Euro 6 va plăti în jur de 850 de lei, în timp ce impozitul pentru normele inferioare va crește corespunzător.

Taxă unică pentru electrice

Un element de noutate este introducerea unei taxe fixe pentru mașinile electrice, stabilită la 40 de lei. Este pentru prima dată când această categorie, până acum scutită de impozit, va contribui cu o sumă standard.

Autoritățile susțin că noul sistem încurajează trecerea la vehicule mai puțin poluante, însă rămâne de văzut cum va fi primit de cei care dețin autoturisme vechi, încă foarte răspândite pe șoselele din România.

MaramuresOnline.ro

- Publicitate -
Share this Article
Leave a comment
Sari la conținut