Având în vedere prevederile art. 139 alin. (2) din Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, care instituie obligaţia eliberării, de către angajatori, a unui nou tip de adeverinţă, coroborate cu prevederile art. 13 lit. a) din acelaşi act normativ referitoare la perioadele de vechime în muncă realizate până la data de 1 aprilie 2001, pentru care s-a datorat sau, după caz, s-a datorat şi plătit contribuţie de asigurări sociale, în cazul neeliberării acestei adeverinţe, inspectorii de muncă dispun măsură în acest sens doar pentru angajatorii aflaţi în funcţiune.
Până la data de 31.12.2010, actul oficial prin care s-a dovedit vechimea în muncă, vechimea neîntreruptă în muncă, vechimea neîntreruptă în aceeaşi unitate, vechimea în funcţie, meserie sau specialitate, timpul lucrat în locuri de munca cu condiţii deosebite, retribuţia tarifara de încadrare şi alte drepturi ce se includ în aceasta, a fost carnetul de muncă.
Persoanele care au fost încadrate în muncă până la data de 31.12.2010 pot solicita adeverinţe de vechime aferente perioadelor lucrate, în cazul pierderii carnetului de muncă, în cazul în care în carnetul de muncă nu se regăsesc toate perioadele lucrate sau în cazul în care nu au avut întocmit carnet de muncă. Adeverinţele de vechime se solicită fostului angajator.
În cazul în care acesta nu mai există, adeverinţele se vor solicita în scris, după cum urmează:
– unităţii care a preluat arhiva acestuia, în cazul angajatorilor cu capital de stat şi mixt;
– inspectoratului teritorial de muncă în a cărui rază teritorială a avut sediul social angajatorul, în cazul angajatorilor cu capital privat, în schimbul unei taxe de 20 lei/document.
Angajatorii au obligaţia de a elibera adeverinţe de vechime, astfel:
– la încetarea activităţii salariatului, fără a fi necesară vreo solicitare în acest sens, din partea acestuia;
– la solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, în termen de 15 zile de data solicitării formulate în scris.
În cazul în care angajatorul se află, la momentul solicitării, în procedura de insolvenţă, faliment sau lichidare conform prevederilor legale in vigoare, administratorul judiciar sau, dupa caz, lichidatorul judiciar este obligat sa elibereze salariaţilor, in termen de maximum 60 de zile calendaristice, un document care sa ateste activitatea desfăşurata de aceştia, conform prevederilor art. 34 alin. (5) din Legea nr. 53/2003- Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Succesorii în drepturi ai angajatorilor desfiinţaţi au obligaţia de a elibera, la cerere, în termen de maximum 60 de zile calendaristice, adeverinţe cu datele existente în documentele pe care aceştia le deţin. Cererea poate fi depusă în format letric sau în format electronic.
În cazul în care angajatorul este desfiinţat fără ca activitatea acestuia să fie continuată un alt angajator, obligaţia de a elibera adeverinţele de vechime o au operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice. Documentele care stau la baza eliberării adeverinţei de vechime se predau, pe bază de contract, operatorilor economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice, cu notificarea Arhivelor Naţionale sau, după caz, a serviciilor judeţene al Arhivelor Naţionale.
Notificarea conţine toate denumirile anterioare cunoscute ale angajatorilor desfiinţaţi, de la înfiinţare şi până la desfiinţare sau radierea din registrul comerţului, după caz. Prin urmare, pentru a identifica operatoratul economic căruia trebuie să îi solicite adeverinţa, fostul salariat se va adresa Arhivelor Naţionale sau, după caz, a serviciilor judeţene al Arhivelor Naţionale.
Serviciile arhivistice prestate de către operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice se efectuează contra cost, pe baza unor tarife ale căror limite maxime sunt stabilite anual de către Arhivele Naţionale. Date privind societăţile şi succesorii în drepturi ai acestora pot fi obţinute de la ONRC. Adeverinţele, se eliberează în format letric şi se predau, la sediul deţinătorilor de documente, personal sau prin reprezentant legal, ori se transmit prin servicii de curierat/poştale, cu confirmare de primire. Costul serviciilor de curierat/poştale este suportat de către solicitant.
Încălcarea de către angajator sau de către succesorul în drepturi a acestuia, a obligaţiei de a elibera adeverinţa de vechime, se constată şi se sancţionează de către Inspecţia Muncii prin inspectoratele teritoriale de muncă. Nerespectarea de către operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice, a obligaţiei de a elibera adeverinţa de vechime se constată şi se sancţionează de către Arhivelor Naţionale şi, după caz, ai serviciilor judeţene ale Arhivelor Naţionale.
Inspectoratul Teritorial de Muncă Maramureș derulează în intervalul 11.10. – 31.12.2024 o campanie de conștientizare și informare a angajatorilor și salariaților asupra modului de eliberare respectiv obținere a adeverințelor de vechime.