În România, instituțiile statului au ajuns, încet încet, prelungiri județene ale partidelor de guvernare. Prefecturi, primării, direcții deconcentrate, inspectorate școlare, toate sunt populate după același algoritm de putere: ai carnet de partid, ai șanse; n-ai, stai la coadă. Competența a devenit un criteriu decorativ, bifat pe hârtie, dar ignorat în practică. Iar cine nu crede, să arunce o privire la noi, în Maramureș. Avem șefi de birou, servicii, directori, manageri, etc, fiecare cu propria echipă, consilieri, cancelarii, șefi de cancelarii și un alai de tineri „promițători” care, în realitate, sunt doar fătuci și prunci de partid, așa cum le spun ironic funcționarii care chiar muncesc acolo. Lipitori de afișe, oameni fără experiență administrativă, dar cu o calitate esențială. Loialitatea față de partid.
Această politizare constantă a sufocat competența și a transformat instituțiile statului în suprastructuri birocratice fără substanță. Funcții noi se inventează la fiecare schimbare de guvern, pentru a mulțumi cât mai multe tabere politice. Se creează posturi „de echilibru politic”, cancelarii întregi, consilieri fără portofoliu clar, dar cu salarii consistente. Și totul se întâmplă într-o țară care se zbate în deficit bugetar record, în care guvernul cere oamenilor „să strângă cureaua”, dar continuă să hrănească un aparat administrativ supradimensionat.
Să fim sinceri, vă rog. Câți dintre cetățeni simt, în mod concret, utilitatea unui manager de instituție sau a unui director ajuns în funcție nu pe merit, ci pe apartenență? În câte situații se simte că acești oameni chiar reprezintă cetățenii, nu interesele partidului care i-a numit? Dacă rolul lor este doar acela de a semna hârtii și de a apărea la ceremonii, poate e momentul să ne întrebăm, fără ipocrizie, dacă nu ar trebui reformat radical acest sistem de sinecuri.
România nu duce lipsă de funcționari. Avem profesioniști în administrație, oameni care știu legi, proceduri, responsabilități. Ce lipsește este un șef competent, cu școală, eficient,cu bun-simț administrativ. Instituțiile ar trebui să fie centre de expertiză și coordonare, nu agenții de ocupare a membrilor de partid. Ar trebui să servească cetățeanul, nu să-l ignore din spatele unui birou plătit din banii lui. În timp ce întreaga țară fierbe din cauza crizei economice și a deficitului bugetar, fiecare post inventat pentru “echilibru politic” devine un lux pe care nu ni-l mai putem permite. Și totuși, statul continuă să se comporte ca un angajator generos pentru propria clientelă, în timp ce cere oamenilor obișnuiți sacrificii și răbdare.
Multe instituții ale statului au devenit simboluri ale risipei și ale clientelismului, întreținute din banii contribuabililor din Maramureș și din toate județele țării.
Poate că a venit timpul ca, în loc să ne întrebăm cine va fi următorul șef sau director prin deconcentrate, să ne întrebăm de ce mai avem nevoie de trei șefi acolo unde ajunge unul singur. Și, mai ales, când vom avea curajul să spunem că nu mai vrem un stat construit pe carnetul de partid, ci pe competență și responsabilitate. Asta chiar dacă, uneori, rar ce-i drept, un director sau manager competent poate fi și membru de partid.
Dan Cristian COARDĂ – MaramuresOnline.ro


