S-a modificat ajutorul de înmormântare, odată cu intrarea în vigoare a noii legi a pensiilor. În acest context, alte două categorii de români vor primi bani pentru astfel de situații.
Conform noilor modificări, vor beneficia de ajutor și românii care se aflau în concediu pentru creșterea copilului sau nu aveau asigurare. Sunt două variante posibile de plată, în prezent:
- pentru decesul unei persoane asigurate sau pensionare: 7.567 lei;
- pentru decesul unui membru de familie al unei persoane asigurate sau pensionare: 3.784 lei;
Iată lista completă de români care pot beneficia de ajutorul de înmormântare, potrivit Legii nr. 360/2023:
- persoanele asigurate;
- pensionarii;
- români în concediu pentru creșterea copilului (până la 2 ani sau 7 ani pentru copilul cu handicap), cu condiția ca înainte de concediu persoana să fi fost asigurată obligatoriu;
- un membru de familie care nu era asigurat sau pensionar în momentul decesului;
- membru de familie al persoanei aflate în concediu pentru creșterea copilului.
Banii se pot da către o singură persoană, care să fie: soț, părinte, copil, tutore legal sau oricine dovedește că a plătit funeraliile.
Acte necesare pentru a primi ajutorul de înmormântare:
- cerere pentru acordarea ajutorului de deces
- certificat de deces (original și copie)
- act de identitate al solicitantului (original și copie)
- acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (original și copie);
- dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original și copie);
- act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l-a făcut inapt și data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani (original);
- adeverinţă care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 şi 26 de ani urma o formă de învăţământ organizată potrivit legii (original).
- adeverință eliberată de angajator din care să rezulte că persoana decedată avea calitatea de asigurat la data decesului, respectiv extras din REVISAL, după caz.
- dovada că membrul de familie nu era asigurat sau pensionar se face prin declaraţie pe propria răspundere a celui care solicită ajutorul de deces, după caz.