Peste 700.000 de români au încă buletine de identitate valabile, emise înainte de anul 1997, iar peste 13 milioane de cărți de identitate în actualul format vor expira până la data de 3 august 2031, când se încheie perioada de tranziție la noul format de acte de identitate în UE – Cartea Electronică de Identitate și Cartea de Identitate Simplă, arată un proiect aflat pe agenda Guvernului.
Statul va suporta costul noilor cărți electronice de identitate, care ar urma să fie emise la nivel național până la finele acestui an, măsură prevăzută într-un proiect de Ordonanță. Proiectul de act normativ propune o multitudine de modificări majore la Ordonanța 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români.
Costul de 67 de lei, solicitat acum la eliberarea acestora în proiectul pilot de la Cluj, va fi suportat de stat, în condițiile în care avem 200 milioane de euro în PNRR pentru acest proiect.
Proiectul de Ordonanță prevede:
Contravaloarea cărții electronice de identitate emise persoanelor cu vârsta mai mare de 14 ani se asigură din fonduri alocate în acest sens de la bugetul de stat sau din fonduri externe nerambursabile prin bugetul aprobat Ministerului Afacerilor Interne pentru D.G.E.P., în condițiile și limitele stabilite prin hotărâre a Guvernului.
Prin hotărârea prevăzută la alin 1 se stabilește și mecanismul de asigurare a contravalorii cărții electronice de identitate.”
Ce acte de identitate sunt valabile și în circulație
În nota de fundamentare se precizează că „în prezent, se află în circulație următoarele categorii de acte de identitate emise cetățenilor români, aflate în termen de valabilitate:
- Cărți de identitate model 1997 – 17.430.345
- Buletine de identitate (emise până în 1997) – 701.079
- Cărți de identitate provizorii – 45.298
Peste 13 milioane de cărți vechi de identitate expiră până în august 2031
Dintre cărțile de identitate aflate în circulație în prezent un număr de 13.536.314 urmează să expire până la data de 3 august 2031, dată la care se încheie perioada de tranziție la noul format de acte de identitate stabilită de dispozițiile Regulamentului UE 2019/1157, respectiv Cartea Electronică de Identitate și Cartea de Identitate Simplă.
Prin Regulamentul UE s-a stabilit ca o necesitate includerea unor elemente de securitate pentru a se verifica dacă un document este autentic și pentru a stabili identitatea unei persoane, astfel că s-a decis integrarea datelor biometrice în cărțile de identitate.
„În aceste condiții, cartea de identitate model 1997, format ID 2 emisă în prezent la nivel național în absența unui mediu de stocare foarte sigur care să conțină imagini faciale și două amprente digitale în formate digitale interoperabile, așa cum stabilește Regulamentul UE 2019/1157, nu este de natură să respecte standardele aplicabile în materie, fiind necesară introducerea la nivel național a unui nou format.”, se arată în nota de fundamentare.
Proiectul de ordonanță mai prevede că emiterea la nivel național a cărții electronice de identitate, din vara acestui an, va veni la pachet cu un nou instrument: mapa electronică a cetățeanului – un spațiu digital, gestionat de MAI, în care vor fi stocate documentele scanate prezentate, în original, de cetățean, imaginea facială și semnătura acestuia, astfel încât acesta să nu mai fie nevoit să le prezinte ulterior.