- dr. Ioan Marchiș
- critic de artă dr.Tiberiu Alexa
- dr. George Vulturescu
Dorel Petrehuș născut în pe 19 februarie 1957 la Dumbrava – Târgu Lăpuș , este un pictor și muzeograf român, Membru titular al Uniunii Artiștilor Plastici din România, secția pictură – Filiala Baia Mare.
A absolvit Institutul de Arte Plastice „Ion Andreescu” Cluj-Napoca, secția pictură, promoția 1982.
Ioan Marchiș, spune în revista ,,Archeus”, Nr. 1-2 (20-21), 1999, p. 105, Baia Mare) că ,,Dorel Petrehuș are deja un stil. Pasta circulă cu viteză, pensulația e amplă, violentă, spermatică, nerușinată, tăioasă, contururile sunt ori ascuțite și răsucite ori late și apoase, leneșe și obtuze, vii, crase, proaspete, construind în acest fel o pictură ‹‹masculină›› secondată de puține momente calde, feminine. Dorel Petrehuș se grăbește să câstige o luptă cu el însuși, o luptă în care își caută adversarul în suportul de pânză țesută la țară pe ‹‹fățoile›› vechi, oferindu-ne un prânz sfânt al culorilor…”.
Florin Toma, în Cotidianul : „Lumea lui Dorel Petrehuș, ca și oamenii, este etern bandajată în fașii distincte de culoare, prin care evanescența liniilor este înlocuită printr-o inconsistență aproape dureroasă. Corpurile se descărnează lent și devin abia niște siluete eterice, astfel încât drama adevărată a naturii umane se desfășoară înăluntrul bandajelor ce par a fi, de fapt, o crustă a existenței reale. […] Dorel Petrehuș câștigă astfel un pariu complicat, atât cu culoarea, cât și cu problematica esențială a naturii omenești: drama interioară.”
Frumusețea spațiului din galeriile de la Colonia Pictorilor e un câștig pentru a pune în valoare lucrările de artă și pe fiecare artist în parte.
Întregul ansamblu de lucrări de mari dimensiuni în tehnica acrylic și ulei pe pânză sunt : gânduri, stări, veghe asupra trecerii prin vremi, chipuri și atitudini, trăiri interioare, drama unor destine… .
Toate lucrările au în centru figura umană cu întrebările, neliniștile interioare cu deschideri interogative către sufletul omului. Modalităţi tehnice expresive cu configurări tensionate, contraste cromatice de culoare în acrylic și ulei așternute uneori pe pânză țărănească.