În domeniul educației din secolul al XXI-lea, dezvoltarea competențelor a devenit din ce în ce mai populară în rândul cadrelor didactice în ultimii ani. Școlile se străduiesc acum să-și educe elevii pentru a dobândi competențe precum gândirea critică, comunicare clară, practici de colaborare și creativitate.
În urma acreditării 2024-1-RO01-KA121-SCH-000206537 obținute în 2024 de către Liceul Tehnologic de Transporturi Auto Baia Sprie, în perioada 18-22 noiembrie s-a desfășurat prima mobilitate din cadrul proiectului “UP-Grade with Erasmus+”. Profesoarele Șindreștean Adina și Kiss Timea au participat la cursul de formare pentru profesori „21st CENTURY SKILLS AND COMPETENCIES”, care a avut loc în Istanbul, Turcia.
Dintre obiectivele acestui curs amintim: o mai bună înțelegere a leadership-ului din secolul XXI, aprecierea și integrarea tehnologiei în viața de zi cu zi, în conformitate cu abilitățile secolului XXI, deschidere și flexibilitate în utilizarea AR/VR/AI, dezvoltarea abilităților adecvate necesare pentru a coopera cu colegii care utilizează instrumente digitale pentru o experiență de învățare mai productive, facilitarea diferitelor metode de învățare, cum ar fi abordarea STEAM/STEM, utilizarea celor mai bune aplicații, platforme web și soluții TIC pentru profesori și personalul din învățământ, adoptarea unei perspective globale asupra problemelor și soluțiilor.
Pe parcursul săptămânii, cele două doamne au participat la diverse activități și workshopuri dedicate importanței celor 4C (Comunicare, Gândire Critică, Creativitate, Colaborare) și integrarea acestora în predarea la clasă.
În prima zi de curs, după prezentarea participanților și a școlilor de proveniență, prof. dr. Birsen Tütüniș de la Istanbul Kültür University a prezentat cursul „The 21st century skills in Education”, accentuând importanța celor 4C: gândirea critică, creativitatea, colaborarea și comunicarea eficientă. Tema zilei a doua a fost Inovative approaches to teaching. S-a discutat despre rolul AI în educație (cu exemple: magic school, gamma ai), STEAM, Project Based Learning, Gamification, cea mai interesantă fiind tehnologia AR (realitatea augmentată). În a treia zi, prof. dr. Özgür Yilmez de la Istanbul University Cerrahpasa a prezentat cursul Impact of technology on teaching and learning web 2.0 tools și aplicațiile Actionbound și Learningapps. În ziua a patra doamnele profesoare s-au familiarizat cu sistemul de învățământ turcesc, printr-o serie de vizite în școli și licee precum școala elementară Macka-Pakmaya Husamettin Ziler Ortaokulu sau liceul Macka Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, ziua încheindu-se cu vizita culturală la Palatul Dolmabahce și la Moscheea Dolmabahce. În ultima zi de curs s-au înmânat the certificates of attendance în prezența celor doi profesori universitari, traineri la curs.
Pe parcursul celor cinci zile, cadrele didactice participante și-au dezvoltat abilitățile de limbă engleză și și le-au îmbunătățit pe cele de lucru în echipă. Depășindu-se barierele culturale și lingvistice, s-au asimilat cunoștințe noi și s-au legat prietenii. De asemenea, un moment important l-a constituit seara culturală, în cadrul căreia a avut loc prezentarea școlii noastre, dar și a obiceiurilor, tradițiilor sau mâncărurilor specifice zonei noastre, profesorii turci luând contact și cu portul nostru tradițional.
Această mobilitate, prima din seria celor patru din acest an școlar, a reprezentat o incursiune minunată în cultura și istoria acestei țări, activitățile din această săptămână punând în lumină importanța proiectelor Erasmus+ pentru cei care se implică în desfășurarea lor.