Casa Județeană de Pensii Maramureș: Precizări referitoare la transmiterea certificatului de viață de către beneficiarii stabiliți în străinătate

4 minute de citit
- Publicitate -

Casa Județeană de Pensii Maramureș aduce la cunoștință faptul că, potrivit noului cadru legal în domeniul pensiilor, în vigoare de la data de 1 septembrie 2024, Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, în cazul beneficiarilor stabiliți în străinătate (nerezidenți), certificatul de viață se transmite semestrial, din proprie inițiativă, de beneficiarul nerezident aflat în plată, până cel târziu la data de 31 martie, respectiv până la data de 30 septembrie a fiecărui an, după cum urmează:

a) în perioada 01 ianuarie – 31 martie, pentru prima verificare din cursul unui an calendaristic;
b) în perioada 01 iulie – 30 septembrie, pentru a doua verificare din cursul unui an calendaristic.

Pentru prima verificare a beneficiarilor nerezidenți aflați în plată, având în vedere termenul scurt de la intrarea în vigoare a Legii nr. 360/2023 și până la primul termen de transmitere a acestui certificat de viață, prevăzut în noua lege, primul certificat de viață se va putea transmite până la sfârșitul acestui an, respectiv 31.12.2024.

Certificatul de viață trebuie semnat în fața unei autorități legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de ședere permanentă, după caz, respectiva autoritate certificând acest fapt.

Sintagma „autorități legale” se referă la instituții de pensii ori de securitate socială, autorități administrative locale, misiuni diplomatice, oficii consulare, notari publici, avocați, consilieri juridici, medici de familie de pe teritoriul statului de domiciliu, respectiv reședință, asociații de români cu personalitate juridică din diverse state, birouri ale Patronatelor cu care Casa Națională de Pensii Publice a încheiat Protocoale de Colaborare: Institutul Național de Asistență Socială (INAS) din Italia, Institutul Național Confederal de Asistență (INCA) din Italia și Institutul de Tutelă și Asistență a Muncitorilor (ITAL – UIL) din Italia, Asociația Sașilor Transilvăneni din Germania, Asociația Șvabilor Bănățeni din Germania.

Certificatele de viață se pot transmite prin orice mijloc de comunicare, respectiv prin poștă, prin fax la nr. 0040 0262227497 sau pe adresa de e-mail special creată în acest scop, respectiv: certificate.maramures@cnpp.ro. Totodată pot fi depuse și la sediul casei teritoriale de pensii.

În situația în care nu se prezintă certificatul de viață în termenele indicate mai sus, plata drepturilor de pensie va fi suspendată, începând cu luna următoare expirării termenelor prevăzute anterior (de 31 martie, respectiv 30 septembrie a fiecărui an, acest termen se va prelungi până la finalul anului doar pentru anul în curs).

Menționăm că formularul privind certificatul de viață se regăsește pe site-ul Casei Județene de Pensii Maramureș, www.pensiimaramures.ro la secțiunea Formulare. Certificatul de viață se utilizează exclusiv în cazul pensionarilor nerezidenți care încasează pensia în conturi bancare din străinătate sau din România și nu au mandatari desemnați cu procură specială care au obligația, conform procurii speciale, să anunțe casele de pensii din Romania despre orice schimbare survenită în ceea privește situația pensionarului (ex. deces, schimbare de adresă de domiciliu etc).

- Publicitate -
Share this Article
Leave a comment
Sari la conținut