Sfaturi de la Protecția Consumatorului pentru achiziția de legume fructe

3 minute de citit
- Publicitate -

ANPC a făcut mai multe controale la operatorii economici din România care vând legume și fructe. În urma acestora a emis o serie de recomandări consumatorilor.

  • Cumpărați produsele numai din locuri special amenajate, dotate şi autorizate;
  • Solicitaţi şi păstraţi bonul de casă, acolo unde este cazul, pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, aceştia doresc să reclame calitatea produsului;
  • Verificaţi, prin apreciere directă a semnelor de alterare, modificări ale aspectului (ex. aspect de mâzguit, prezenţa mucilagiilor, a mucegaiului etc), ale culorii (culoare modificată, pete), ale consistenţei sau integrităţii suprafeţei (prezenţa loviturilor) etc;
  • Atenţie şi la preţ! Vă sfătuim să verificaţi concordanţa dintre preţurile afişate la raft şi cele marcate pe bonurile de casă;

Citiţi cu atenţie eticheta de prezentare, atât la produsele comercializate în vrac, precum şi la cele ambalate. Eticheta trebuie să conţină următoarele elemente:

  • denumirea produsului;
  • ţara de provenieţă a acestuia;
  • avertizări cu privire la existenţa unor substanţe cu care legumele sau fructele au fost tratate, inclusiv a fungicidelor (de tipul Imazalil sau Thiabendazol, cu care poate fi tratată coaja citricelor. În acest caz, coaja NU este destinată consumului uman, iar după decojire, mâinile trebuie bine spălate);

 Mare atenție la promoții

  • Produsele preambalate, care prezintă ambalajele deteriorate şi pentru care există suspiciunea deteriorării conţinutului sau a modificării cantităţii nete de produs, faţă de cel înscris pe etichetă, nu trebuie achiziţionate;
  • Acordaţi atenţie deosebită mijloacelor de măsurare (ex. cântare) ale căror indicaţii trebuie să fie vizibile. Acestea trebuie să fie verificate metrologic;
  • Verificaţi, la cântarul pieţei sau la cântarul supermarketului, cantitatea netă de produs achiziţionat. În cazul unor discrepanţe, trebuie informat comerciantul sau operatorul economic care v-a furnizat produsul, iar dacă nu reuşiţi o soluţionare amiabilă cu operatorul economic, puteţi formula o sesizare pe site-ul www.anpc.ro, completând un formular de reclamaţie;
  • Verificaţi dacă este respectat regimul promoţiilor. În cazul pachetelor cu cantitate mai mare de o unitate de măsură (kg, bucată etc.), trebuie ca preţul acestora, comparativ cu cel al produsului unitar, să evidenţieze un avantaj financiar al achiziţionării pachetului, pentru consumator;
  • Verificaţi, prin apreciere directă, calitatea sau calibrarea produselor. Cele de calitatea a I-a NU conţin lovituri, pete sau excrescenţe;
  • Verificaţi elementele de identificare ale produselor, pentru a vedea dacă produsele comercializate ca fiind româneşti, nu sunt, de fapt, importate;
  • Verificaţi gradul de prospeţime al produsului. Vă recomandăm să alegeţi achiziţionarea unor produse de acelaşi tip, de la producători locali, faţă de cele aduse de la distanţe mari, care pot fi deja depreciate.

De asemenea, ANPC recomandă ca fructele și legumele să fie spălate cu apă din abundență înainte de consum pentru a asigura o igienă corespunzătoare.

- Publicitate -
Share this Article
Sari la conținut