În România, șoferii sunt obligaţi să aibă maşinile dotate cu anvelope de iarnă atunci când circulă pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei.
Spre deosebire de cele de vară, care sunt confecționate dintr-un cauciuc „mai tare”, fapt ce-i permite autoturismului să ruleze pe asfalt în condiții optime la temperaturi ridicate, anvelopele de iarnă folosesc un alt principiul. Cauciucul din care sunt confecționate este unul moale și cu anumite striații special concepute pentru menține aderența pe suprafețe reci, umede sau acoperite cu zăpadă sau polei.
Mulți șoferi se află în dificultate atunci când trebuie să se gândească ce model ce anvelope de iarnă trebuie să își achiziționeze întrucât sunt doua variante care au numeroși adepți: Cei care preferă anvelopele de iarnă și cei care preferă anvelopele „all season”.
Anvelope de iarnă sau all-season?
Diferențele dintre cele două tipuri sunt clare. Anvelopa de iarnă este special concepută pentru sezonul rece, oferă o mai bună stabilitate autoturismului și se bucură de o flexibilitate și o aderență superioară atunci când rulează pe suprafețe cu zăpadă sau gheață și este contraindicat să mergi cu acest tip de anvelope pe timp de vară, întrucât efectul este invers – aderenta este scăzută și timpul de frânare este mult mai mare.
Anvelopa „all-season” cu marcajul (M+S) eprezintă o combinație între anvelopele de iarnă și cele de vară. Modul de rulare este asemănător cu cel al anvelopelor de iarnă, dar cu caracteristicile cauciucului de vară. Acest tip de anvelope prezintă simbolul 3PMSF, dar nu se pot compara cu anvelopele specifice sezonului rece. Spre exemplu, o anvelopă de iarnă prezintă 1500-2000 de striații, pe când cea all-season conține doar 500.
Din 2024, Germania va interzice utilizarea acestor anvelope de tip „all season” pe timp de iarnă care nu prezintă simbolul alpin. Șoferii care nu se conformează riscă amenzi și puncte de penalizare care pot duce și la suspendarea permisului de conducere, conform gandul.ro.