Patru zile ne despart de startul ediției din acest an a Raliului Maramureșului – cel mai important eveniment automobilistic din nordul țării
Raliul Maramureșului 2024 este un eveniment organizat de Asociația Club Sportiv Dr. Brown’s și se desfășoară sub egida Federației Române de Automobilism Sportiv.
Acest eveniment este cofinanțat de Consiliul Județean Maramureș, Primăria Municipiului Baia Mare, Primăria Municipiului Sighetu Marmației și Visit Maramureș.
Evenimentul se desfășoară în conformitate cu avizele emise, având suportul necondiționat al Inspectoratului pentru Situații de Urgență “Gheorghe Pop de Băsești”, pe cel al Inspectoratului de Poliție Județean Maramureș – prin Biroul Rutier, al Inspectoratului de Jandarmi Județean “Pintea Viteazul” dar și al Poliției Locale a Municipiului Baia Mare, respectiv al Poliției Locale a Municipiului Sighetu Marmației.
53 de echipaje din 6 țări se vor înfrunta pentru cel mai bun rezultat, printre favoriții la supremația absolută a etapei maramureșene numărându-se câștigătorul ediției anterioare – Simone Tempestini, sibianul Raul Badiu dar și campionul în exercițiu al Bulgariei: Martin Surilov
Printre cele 106 nume prezente la start regăsim și numeroși sportivi locali, aici putându-i aminti pe Florin Dorca, Alex Șimon, Andrei Brezsozki, Mircea Crișan cu Florin Vălenaș, frații Andrei și Mihai Pop, Peter Havrilla, Botond Balázs, Georgel Boloș, Mihai Filip, Bogdan Filip sau Dănuț Manole
8 modele R5 pornesc pe probele din Țara Maramureșului și Țara Chioarului
Campion absolut pe asfalt în 2022, Andrei Gîrtofan pornește din postura de lider provizoriu al Campionatului Național de Raliuri ‘Betano’, tânărul brașovean având însă o misiune complicată în a-și menține poziția, întrucât în lupta pentru victorie îi vom avea atât pe Raul Badiu respectiv Martin Surilov, dar mai ales pe Simone Tempestini – care va pilota același model RGT cu care ne-a obișnuit în ultimele trei sezoane. Cu modele de top îi vom avea la start și pe Adi Teslovan, Bogdan Cuzma – care va fi secondat de localnicul Florin Dorca, pe ieșeanul Bogdan Gheorghiu – urmând a-l avea în dreapta sa pe un alt navigator originar din Țara Maramureșului, și anume Alexandru Șimon. Surilov nu va fi însă singurul reprezentat al Bulgariei la start, întrucât pe probele speciale va fi prezent și Anton Titov – la comenzile mașinii câștigătoare din 2022, în vreme ce germanul Thomas Lorenz își face apariția în premieră pe scena raliurilor din țara noastră.
Miză importantă în lipsa liderului la zi
Absența italianului Tommaso Sandrin, lider în clasamentul mașinilor cu tracțiune față după primele două etape, le permite adversarilor săi să preia șefia în cazul unei victorii pe tărâm maramureșean. Francezul Eliott Delecour pornește cu prima șansă, însă dat fiind faptul că va concura cu o mașină de clasă inferioară, șansele cresc în dreptul lui Dănuț Budai. Hunedoreanul din urmă va avea însă de înfruntat un Sebastian Scîrlet dornic să repete performanța impecabilă din urmă cu câteva săptămâni, în vreme ce localnicul David Tarța “pândește” o nouă reușită în raliul său de casă. Desigur, nu-l putem exclude din lupta pentru un loc pe podium nici pe Andrei Gheorghiu – care îl va avea în dreapta pe Andrei Zbigniew Brezoszki, un alt copilot de-al locului – în timp ce ambasadoarea raliului nostru, Alexandra Teslovan, va pilota un alt model Peugeot 208 R2 identic cu al lui Tarța, respectiv al lui Vasile Ile – pilot maramureșean.
Nu lipsesc de la start nici cupele momomarcă, cel mai mare număr de echipaje fiind regăsindu-se în cadrul Swift Cup. Emanuel Resiga pornește din postura de lider al acestei cupe, poziția sa fiind “vânată” de învingătorii primelor două etape: Sorin Lungu (Harghita) și Mihnea Hanea (Argeș). Datorită parcursul lor constant, localnicii Mircea Crișan și Florin Vălenaș își pot menține poziția în zona TOP3-ului la zi în cazul unui rezultat pozitiv în etapa lor de casă. Și pentru că am menționat echipaje străine, nu putem uita de maghiarul Tibor Sziklai, cel ce revine pe probele din nordul țării după două ediții de absență, în vreme ce slovacul Matej Knápek vine în premieră la startul Raliului Maramureșului.
Țara Maramureșului va avea reprezentanți și în campionatul dedicat modelelor cu pașaport istoric, aici putându-i aminti pe Peter Havrilla (Renault) Botond Balázs (Lada), Bogdan Boloș (BMW) și frații Andrei cu Mihai Pop (Volkswagen). Numele Boloș se regăsește și în lupta pentru victoria categoriei Rally Start, Georgel urmând a-și continua pasiunea cu modelul BMW însă nu alături de Mihai Filip, căci acesta din urmă își va face debutul la volanul mașinii de concurs împreună cu Dănuț Manole, un alt sportiv de-al casei. Totuși, ultimul cuvânt de spus în ierarhia Trofeului Rally Start îl vor avea liderii la zi – soții Flaviu și Andreea Stanciu.